Koalicja na rzecz Otwartego Rządu
Promujemy przystąpienie Polski do Partnerstwa na rzecz Otwartego Rządu

Ministerstwo Obrony Narodowej

Miejsce
w rankingu
15
WYNIK
W RANKINGU
(ŚREDNIA DLA WSZYSTKICH INSTYTUCJI
WYNOSI: 35 PROC.)
28%

Wyniki w poszczególnych obszarach:

26%

Dostęp do informacji publicznej
0%

Otwartość procesów decyzyjnych
59%

Przeciwdziałanie korupcji

Dostęp do informacji publicznej

26%
Przejrzyj pytania – klikając na
pytanie rozwijasz odpowiedzi
1. Czy w BIP ministerstwa istnieje formularz elektroniczny umożliwiający złożenie wniosku o dostęp do informacji publicznej?
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: Na stronie MON znajduje się elektroniczny formularz wniosku (http://bip.mon.gov.pl/udostepnianie-informacji-publicznej/artykul/zasady/formularz-elektroniczny-wniosku-1025469/), który jest spójny w wnioskiem, jaki można pobrać ze strony Ministerstwa. W formularzu elektronicznym jedynie pola "Opis informacji do udostępnienia" oraz "Sposób udostępnienia informacji" określone zostały jako pola wymagane do uzupełnienia.
2. Czy  określono sposób naliczania opłaty, o której mowa w art. 15 ust. 1 udip-(art. 15 ust. 1: Jeżeli w wyniku udostępnienia informacji publicznej na wniosek, o którym mowa w art. 10 ust. 1, podmiot obowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.)?
+
Tak, ale
Komentarz zbierającego dane: Kwestia ta została omówiona w w par. 47-56 a szczególnie w par. 56 Decyzji Nr 209/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 maja 2014 r. w sprawie udostępniania informacji publicznej w resorcie obrony narodowej (http://bip.mon.gov.pl/u/pliki/udostepnianie-informacji-publicznej/2014/07/Poz._172_dec._Nr_209.pdf), trakcującej:



"Jednostki organizacyjne, o których mowa w pkt 11, samodzielnie pobierają opłaty od wnioskodawców oraz szacują koszty udostępnienia informacji publicznej jeżeli udostępnienie informacji publicznej stwarza konieczność przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku, w szczególności zapisania żądanych informacji na nośniku elektronicznym, wykonania kserokopii lub wydruku, lub innymi czynnościami wiążącymi się z poniesieniem dodatkowych kosztów."
3. Czy w w BIP ministerstwa lub ew. na www istnieje możliwość prześledzenia drogi odpowiedzi na wniosek o dostęp do informacji publicznej?
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Taka możliwość nie jest dostępna na stronie MON.
4. Czy określono  w BIP  warunki ponownego wykorzystywania informacji publicznej?
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: Warunki ponownego wykorzystania informacji publicznej zostały określone w BIP MON (http://bip.mon.gov.pl/udostepnianie-informacji-publicznej/artykul/ponowne-wykorzystywanie/zasady-udostepniania-informacji-103246/). Jak stwierdza zamieszczona na stronie klauzula:



"Ministerstwo Obrony Narodowej określa warunki ponownego wykorzystywania informacji publicznych, polegające na obowiązku podawania źródła pochodzenia informacji oraz czasu jej wytworzenia i pozyskania.



Ponowne wykorzystywanie informacji zamieszczonych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Obrony Narodowej jest bezpłatne.



Informacje publiczne, które nie zostały udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Obrony Narodowej udostępniane są na wniosek. W przypadku ich ponownego wykorzystywania ewentualne warunki określone zostaną indywidualnie."
5. Czy są publikowane w BIP informacje o czynnikach, jakie są brane pod uwagę przy obliczaniu opłat za nietypowe wnioski o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej- Zgodnie z art. 23 c ust. 2 wyznaczając opłatę za udostępnienie informacji do ponownego wykorzystywanie bierze się m.in. pod uwagę „inne czynniki” „przy nietypowych wnioskach”.?
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: W BIP MON nie są publikowane informacje o czynnikach, jakie są brane pod uwagę przy obliczaniu opłat za nietypowe wnioski o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej.
6. Jeśli są publikowane, to czy te czynniki zawierają w sobie również czas pracy pracowników Ministerstwa?
+
Brak możliwości ustalenia
7. Czy są publikowane w BIP informacje o procedurze odwoławczej przysługującej w przypadku odmowy przekazania informacji publicznej w celu ponownego wykorzystywania?
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Taka informacja nie jest publikowana na stronie MON.
8. Czy są publikowane informacje o środkach prawnych przysługujących w przypadku gdy wnioskodawca chce skorzystać z innych warunków niż te, które zostały określone w BIP lub gdyby chciał skorzystać z innych warunków ponownego wykorzystywania informacji publicznej niż te, które w wyniku wniosku zostały przedstawione w ofercie?
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Taka informacja nie jest publikowana na stronie MON.
9. Czy są publikowane w BIP informacje o środkach prawnych przysługujących w przypadku wyznaczenia nienależnej opłaty za przekazanie informacji publicznej w celu ponownego wykorzystywania?
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Takie informacje nie są publikowane w BIP MON.
10. Czy w BIP ministerstwa są publikowane wnioski o dostęp do informacji publicznej wraz z udzielanymi na nie odpowiedziami?
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: MON nie publikuje wniosków o informację publiczną ani odpowiedzi udzielanych na wnioski.



Wydaje się jednak, że publikowanie wniosków i odpowiedzi nie stanowiłoby dla MON problemu technicznego, ponieważ zgodnie z par. 30 Decyzji nr 209/MON Ministra ON z 29 maja 2014 r. (http://bip.mon.gov.pl/u/pliki/udostepnianie-informacji-publicznej/2014/07/Poz._172_dec._Nr_209.pdf) "Wnioski o udostępnienie informacji publicznej oraz wnioski o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej ewidencjonowane są w rejestrze prowadzonym przez naczelnego redaktora serwisu BIP resortu, oraz przesyłane zgodnie z właściwością przez dyrektora departamentu właściwego do spraw informacji publicznej do osób udostępniających informację publiczną."
11. Czy w BIP publikowane są informacje o prowadzonych przez ministerstwo rejestrach i sposobach uzyskiwania dostępu do nich?
+
Tak, ale
Komentarz zbierającego dane: W BIP MON znajduje się rejestr umów zawartych w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (rejestr dostępny na stronie MON zawiera informacje o umowach od 2013 r.) oraz rejestr instytucji kultury dla których organizatorem jest Minister Obrony Narodowej (http://bip.mon.gov.pl/jednostki-podlegle-i-nadzorowane/artykul/instytucje-kultury/rejestr-1032479/). Nie ma jednak tak w "Przewodniku po stronie" (stanowiącego zakładkę w BIP MON http://bip.mon.gov.pl/przewodnik-po-stronie-ip1/) ani w innym miejscu w BIP łatwo dostępnej informacji o tym czy MON prowadzi rejestry oraz ew. jakie. Lektura poszczególnych decyzji, zarządzeń bądź innych dokumentów pozwala zakładać, że takie rejestry są prowadzone (np. Zarządzenie Nr 41/MON z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie prowadzenie rejestru wojskowych lotniczych urządzeń naziemnych).
12. Czy w BIP ministerstwa publikowane są informacje o prowadzonych kontrolach i ich wynikach?
+
Tak, ale
Komentarz zbierającego dane: Informacje o prowadzonych kontrolach nie są publikowane, wyniki zaś publikowane są w formie skrótowej, szczególnie dotyczy to wyników (http://bip.mon.gov.pl/dzialalnosc-urzedu/artykul/kontrole/wyniki-kontroli-1025478/), które zagregowane są do formy tabelarycznej, nie pozwalającej na zapoznanie się w szczegółach z wynikami kontroli.



Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej publikowane rokrocznie przez Ministra ON (przykładowo za rok 2014: http://bip.mon.gov.pl/u/pliki/rozne/2015/04/oswiadczenie_o_stanie_kontroli_zarzadczej_2014.pdf) stanowi jeden z niewielu dokumentów udostępnianych przez MON na stronie internetowej.
13. Czy w BIP ministerstwa publikowane są kalendarze pracy (spotkań) ministrów?
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Jedyny dostępny na stronie MON kalendarz to Kalendarz ZOOM (Z Obiektywem Obok Munduru) - oficjalny foto-blog Ministerstwa Obrony Narodowej(http://mon.gov.pl/dla-mediow/do-pobrania/kalendarz-zoom-2015-r-1032548/).
14. Czy  w BIP ministerstwa publikowane są wykazy umów cywilno-prawnych?
+
Tak, ale
Komentarz zbierającego dane: Udostępniany rejestr umów cywilno-prawnych dotyczy wyłącznie umów zawartych w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
15. Czy w BIP ministerstwa istnieje zakładka informująca o sposobie udostępniania informacji niezawartych w BIP?
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: BIP MON w czytelny sposób informuje o możliwości uzyskania informacji nie zawartych w BIP (http://bip.mon.gov.pl/udostepnianie-informacji-publicznej/).
16. Czy treści na stronie BIP ministerstwa są dostosowane do potrzeb osób niedowidzących i niewidomych?
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Podstawowe funkcjonalności BIP pozwalają na korzystanie z niej osobom niepełnosprawnym jednak np. część plików PDF umieszczona została w formie skanów obrazkowych, które nie są czytane przez screenreadery, co utrudnia osobom niepełnosprawnym zapoznanie się z treścią dokumentów.
17. Czy rejestr zmian treści na BIP ministerstwa umożliwia prześledzenie zmian/aktualizacji każdego opublikowanego dokumentu?
+
Brak możliwości ustalenia
Komentarz zbierającego dane: Uważne zapoznanie się ze strukturą strony i udostępnianych na niej dokumentów nie pozwalają odpowiedzieć na to pytanie.
18. Czy pracownicy ministerstwa mający w swoim zakresie obowiązków dodawanie treści na stronę BIP stanowią zespół?
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: Odpowiedź MON.
19. Czy w ministerstwie prowadzone były szkolenia z zakresu dostępu do informacji publicznej w 2014 r.?
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Odpowiedź MON.

Otwartość procesów decyzyjnych

0%
Przejrzyj pytania – klikając na
pytanie rozwijasz odpowiedzi
1. Czy w 2014 r. ministerstwo komunikowało fakt prowadzenia konsultacji publicznych dot. projektów ustaw z wykorzystaniem którychś z wymieninych kanałów komunikacji, jeśli tak to w ilu przypadkach- [Dział aktualności (strona główna) na stronie internetowej ministerstwa] - co najmniej jednen z wymionioncych 1 pkt., więcej niż 3 - 2 pkt.
+
Nie
2. Czy w resorcie istnieją wewnętrzne ustalenia/wytyczne/reguły dot. prowadzenia konsultacji, które wprowadzają bardziej szczegółowe wymagania niż Regulamin RM-
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Źródła:
- BIP resortu
- osobisty kontakt z przedstawicielem Departamentu Prawnego MON
Sytuacja w tej kwestii nie uległa zmianie względem roku 2014, kiedy ten sam aspekt sprawdzano na potrzeby raportu Stoczni.
3. Jeśli istnieje taki dokument to czy zawiera.... [doprecyzowania dot. określenia minimalnego czasu konsultacji]
+
Brak możliwości ustalenia
4. Jeśli istnieje taki dokument to czy zawiera.... [doprecyzowania dot. sposobu tworzenia list interesariuszy procesów konsultacji]
+
Brak możliwości ustalenia
5. Jeśli istnieje taki dokument to czy zawiera.... [doprecyzowania dot. informowania o konsultowaniu / komunikowaniu się z interesariuszami]
+
Brak możliwości ustalenia
6. Jeśli istnieje taki dokument to czy zawiera.... [doprecyzowania dot. formułowania informacji zwrotnej]
+
Brak możliwości ustalenia
7. Jeśli istnieje taki dokument to czy zawiera.... [doprecyzowania dot. upubliczniania wyników konsultacji]
+
Brak możliwości ustalenia
8. Jeśli istnieje taki dokument to czy zawiera.... [doprecyzowania dot. wewnętrznych mechanizmów monitorowania konsultacji]
+
Brak możliwości ustalenia
9. Jeśli istnieje taki dokument to czy zawiera.... [doprecyzowania dot. wymóg dostosowania się do tzw. "7 zasad konsultacji", zgodnie z rekomendacjami Programu „Lepsze Regulacje”]
+
Brak możliwości ustalenia
10. Jeśli istnieje taki dokument to czy zawiera.... [doprecyzowania dot. wyłączenia od jego stosowania]
+
Brak możliwości ustalenia
11. Czy na stronie ministerstwa istnieje miejsce, gdzie zamieszczane są informacje o konsultacjach projektów prawnych-
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Źródło: Strona internetowa resortu
MON nie zamieszcza informacji o konsultacjach ani na swojej stronie, ani nawet w odrębny sposób w swoim BIP, w którym w zakładce Projekty aktów prawnych są jedynie linki do BIP PCL, a i to do strony głównej, a nie np. efektów jakiegokolwiek filtrowania.
12. Czy w ministerstwie istnieje stanowisko lub jednostka organizacyjna, w której kompetencji leży organizacja konsultacji publicznych-
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Źródła danych:
osobisty kontakt z przedstawicielem Departamentu Prawnego MON
Wszystkie etapy procesów legislacyjnych, w tym także konsultacje publiczne, są w MON prowadzone przez Departament Prawny. W tej sytuacji dyrektor Departamentu Prawnego jest w efekcie odpowiedzialny za prowadzenie wszystkich procesów konsultacji publicznych w Ministerstwie.
13. "Czy wewnątrz resortu na poziomie co najmniej podsekretarza stanu lub dyrektora generalnego jest osoba odpowiedzialna za poprawność poprawność procesu legislacyjnego w tym konsultacje publiczne-  "
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: patrz: pyt. 25
14. Czy w dokumentacji/komunikatach zapraszających do udziału w konsultacjach dotyczących projektów ustaw wskazuje się z imienia i nazwiska (wraz z informacjami umożliwiającymi kontakt, np. telefon lub mejl) osobę odpowiedzialną za konsultacje danego projektu-
+
Brak możliwości ustalenia
Komentarz zbierającego dane: Źródło: Serwis RCL
W serwisie RCL nie odnaleziono dokumentacji tego etapu procedury legislacyjnej, w tym żadnych pism zapraszających do udziału w konsultacjach.
15. Czy poprzez stronę www ministerstwa istnieje możliwość dopisania się do listy interesariuszy w procesach konsultacji prowadzonych przez to ministerstwo-
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Źródło: Strona internetowa resortu
16. Czy w 2014 r. ministerstwo korzystało na potrzeby konsultacji z którekolwiek dostępnego serwisu on-line do prowadzenia konsultacji publicznych- 
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Źródło: Serwis konsultacje.gov.pl, serwis RCL
17. Jeśli w 2014 r. ministerstwo korzystało z jakiegokolwiek portalu do konsultacji on-line, to w przypadku ilu konsultacji dot. projektów ustaw użyto tego rozwiązania-
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: patrz: 29
18. W ilu przypadkach konsultacji projektów ustaw skorzystano z innych niż forma pisemna sposobów konsultacji – konferencje uzgodnieniowe, bezpośrednie spotkania, konferencje, seminaria, itp-
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Źródło: Serwis RCL, informacje z odpowiedzi resortu na wniosek o DIP oraz dane zebrane w trakcie badania Stoczni
Zebrane dane bezpośrednio nie wskazują na zastosowanie ani niezastosowanie żadnych innych niż pisemne form konsultacji. Oznacza to, że o ich niestosowaniu w jakiejś mierze domniemujemy, przede wszytskim w oparciu o informacje uzyskane z MON w trakcie wywiadu prowadzonego na potrzeby przeglądu konsutlacji w 2014r. na temat praktyki działań resortu.
19. Czy w 2014 roku odbyły się w ministerstwie szkolenia dla urzędników dot. prowadzenia konsultacji-
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Źródło: Odpowiedź resortu na wniosek o DIP

Przeciwdziałanie korupcji

59%
Przejrzyj pytania – klikając na
pytanie rozwijasz odpowiedzi
1. Czy w ministerstwie istnieje system antykorupcyjny (np. ISO 9001 z nakładką antykorupcyjną) lub jest realizowana jakakolwiek wewnętrzna polityka antykorupcyjna (jeśli tak, wpisz nazwę dokumentu opisującego system / politykę w komentarz)-
+
Tak, ale
Komentarz zbierającego dane: W MON wprowadzono rozwiązania antykorupcyjne o szczególnym charakterze.

Są to różne rozwiązania wewnętrzne: kodeksy, procedury, rozwiązania ustawowe oraz działania miękkie - etyczne.
Nad ich realizacją czuwa powołane w 2006 roku na mocy Zarządzenia Ministra Obrony (Dziennik Urzędowy MON, Warszawa 12 grudnia 2006, nr 21, poz 270) Biuro ds. procedur Antykorupcyjnych - zgodnie z par. 49 jednostka organizacyjna resortu, której celem jest właściwe w zakresie zapobiegania zjawiskom korupcyjnym w resorcie.

Realizuje ono następujące zadania:

1. identyfikacja istniejących zagrożeń i mechanizmów korupcyjnych, we współpracy z komórkami organizacyjnymi i jednostkami organizacyjnymi;

2. analiza zidentyfikowanych mechanizmów korupcyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań strukturalnych, luk w istniejących procedurach lub braku odpowiednich procedur;

3. wypracowywanie rozwiązań w zakresie zapobiegania i zwalczania zjawisk korupcyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem projektów systemów i procedur anty korupcyjnych oraz opracowywanie projektów polityki przejrzystości w resorcie;

4. monitorowanie wdrażania zatwierdzonych procedur i rozwiązań;

5. przeprowadzanie oraz organizowanie szkoleń w zakresie przejrzystości procedur i rozwiązań systemowych;

6. opiniowanie i konsultowanie, na potrzeby Ministra lub na wniosek komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych, spraw lub projektowanych rozwiązań z punktu widzenia przejrzystości, gospodarności i zapobiegania patologiom korupcyjnym;

7. opiniowanie, na zlecenie Ministra lub w ramach procesu uzgodnień resortowych i międzyresortowych, projektów aktów prawnych pod kątem przejrzystości i możliwych zagrożeń korupcyjnych;

8. prowadzenie nadzoru nad zakupami dokonywanymi na rzecz resortu.



Brak jednolitego dokumentu opisującego charakter wprowadzonych w MON rozwiązań (stan na 23 czerwca 2015 r.);



Patrz: http://bip.mon.gov.pl/dzialalnosc-urzedu/artykul/zadania/biuro-do-spraw-procedur-antykorupcyjnych-102548/

oraz Regulamin Organizacyjny MON - Zarządzenia Ministra Obrony (Dziennik Urzędowy MON, Warszawa 12 grudnia 2006, nr 21, poz 270)
2. Jeśli tak, to czy w jego/jej ramach zostały opisane zagrożenia korupcyjne w ministerstwie-
+
Brak możliwości ustalenia
Komentarz zbierającego dane: Nie znaleziono w BIP/na www dokumentu, w którym zostałyby opisane zidentyfikowane zagrożenia.

Jak podano w opisie zadań Biura, jednym z nich jest identyfikacja istniejących zagrożeń i mechanizmów korupcyjnych, we współpracy z komórkami organizacyjnymi i jednostkami organizacyjnymi.
3. Czy w ministerstwie została wyznaczona komórka/i  zajmująca/e się zapobieganiem korupcji-
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: Biuro ds Procedur Antykorupcyjnych
jest właściwe w zakresie zapobiegania zjawiskom korupcyjnym (patrz Regulamin Organizacyjny MON, DZU MON, 12 grudnia 2006, nr 21, poz 270).



http://bip.mon.gov.pl/dzialalnosc-urzedu/artykul/zadania/biuro-do-spraw-procedur-antykorupcyjnych-102548/
4. Czy w ministerstwie został powołany koordynator rządowego programu przeciwdziałania korupcji-
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: http://bip.mon.gov.pl/dzialalnosc-urzedu/artykul/inne-dzialania-mon/przeciwdziaanie-korupcji-1025478/



Informacja z dnia 13 maja 2014 r., że funkcję koordynatora Rządowego Programu Zapobiegania Korupcji pełnić będzie Biuro ds. Procedur Antykorupcyjnych.
5. Czy w ministerstwie został powołany doradca etyczny (jeśli został powołany, w komentarzu wpisz jego nazwisko)-
+
Tak, ale
Komentarz zbierającego dane: MON odpowiadając na pytanie zadane we wniosku o udostępnienie informacji publicznej wskazało, że choć nie został powołany doradca etyczny w MON, to Biuro do Spraw Procedur Antykorupcyjnych realizuje także zadania związane z doradztwem etycznym dotyczącym zasad określonych w kodeksie etycznego postępowania pracowników i żołnierzy resortu obrony narodowej, jak również spraw zleconych przez Ministra Obrony Narodowej lub Dyrektora Generalnego MON.
6. Czy w ministerstwie istnieją, obligatoryjne, wewnętrzne procedury reagowania na zdarzenia/zagrożenia korupcyjne-
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Odpowiedź na wniosek o dostęp do informacji publicznej. W MON nie ma takiej procedury, jednak obecnie prowadzone są tam prace legislacyjne zmierzające do opracowania i wdrożenia w resorcie takich procedur, w tym procedury dot. resortowego systemu informowania o nieprawidłowościach lub nadużyciach o charakterze korupcyjnym.
7. Jeśli takie procedury istnieją, to czy przewidują... (korzystając z listy poniżej, zaznacz te elementy, które są przewidziane w procedurze) [możliwość złożenia informacji całkowicie anonimowo]
+
Nie
8. Jeśli takie procedury istnieją, to czy przewidują... (korzystając z listy poniżej, zaznacz te elementy, które są przewidziane w procedurze) [gwarancje, że tożsamość sygnalisty (jeśli nie jest on/ona anonimowy/a) nie będzie ujawniana osobom innym niż te, która są zaanagżowane bezpośrednio w wyjaśnienie sprawy]
+
Nie
9. Jeśli takie procedury istnieją, to czy przewidują... (korzystając z listy poniżej, zaznacz te elementy, które są przewidziane w procedurze) [możliwość zgłoszenia poprzez specjalną skrzynkę internetową]
+
Nie
10. Jeśli takie procedury istnieją, to czy przewidują... (korzystając z listy poniżej, zaznacz te elementy, które są przewidziane w procedurze) [możliwość konsultacji z doradcą etycznym (jeśli taki istnieje)]
+
Nie
11. Jeśli takie procedury istnieją, to czy przewidują... (korzystając z listy poniżej, zaznacz te elementy, które są przewidziane w procedurze) [możliowść zgłoszenia do podmiotu zewnętrznego świadczącego usługi polegające na badaniu i zapobieganiu nieprawidłowościom w miejscu pracy]
+
Nie
12. Jeśli takie procedury istnieją, to czy przewidują... (korzystając z listy poniżej, zaznacz te elementy, które są przewidziane w procedurze) [możliwość zgłosznia poprzez specjalny e-formularz]
+
Nie
13. Jeśli takie procedury istnieją, to czy przewidują... (korzystając z listy poniżej, zaznacz te elementy, które są przewidziane w procedurze) [Żadne z powyższych]
+
Nie
14. Czy oświadczenia o kontroli zarządczej za rok 2014 są dostępne w BIP ministerstwa-
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: W zakładce BIP Kontrole, znajduje się folder Kontrola Zarządcza, a w nim

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej ministra obrony narodowej za rok 2014 oraz z lat wcześniejszych.
15. Czy oświadczenia o kontroli zarządczej za rok 2014 i wcześniej, zawierają informacje o działaniach naprawczych związanych ze stwierdzonymi ryzykami korupcji-
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: W oświadczeniach zawraca się uwagę na problemy dotyczące wprowadzania kontroli zarządczej.



w 2012 : wprowadzenie dla całego resortu ON jednolitych, sformalizowanych regulacji w zakresie kontroli zarządczej - regulaminu systemu kontroli zarządczej; w 2013 ustanowiono system kontroli zarządczej i wprowadzono Regulamin systemu kontroli zarządczej.

W 2013 r. stwierdzono:

- brak pełnej integracji procesu zarządzania ryzykiem z procesem planowania wynikający z wprowadzania w trakcie roku jednolitych regulacji dla działu, braku ugruntowanej wiedzy i umiejętności stosowania procedur zarządzania ryzykiem w definiowaniu celów, okreslania sposobu ich realizacji i monitorowania ich osiągania.

Za 2014:

- W 2014 rozpoczęto procesy oceny funkcjonowania procesu planowania i rozliczania działalności w systemie kontroli zarządczej. Opracowano i wdrożono procedury kontroli zarządczej w silach zbrojnych RP.
16. Czy na stronie domowej ministerstwa / w BIP znajduje się informacja o możliwości zgłaszania przez interesariusza/klienta informacji o podejrzeniu lub stwierdzeniu wystąpienia korupcji-
+
Tak, ale
Komentarz zbierającego dane: W 2011 roku poinformowano, ze w ramach działań prewencyjnych i profilaktycznych oraz wprowadzania polityki przejrzystości, od listopada 2011 r. Biuro ds. Procedur Antykorupcyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej uruchomiło specjalne konto: stop.korupcji@mon.gov.pl.

Tekst pochodzi z http://cba.gov.pl/pl/newsy-serwisu-antykorup/1505,stopkorupcjimongovpl.html. Obecnie na stronach mon.gov.pl nie ma śladu po tej informacji.



Adres ten ma służyć osobom, którym nieobojętne jest prawidłowe i transparentne, a przez to sprawne funkcjonowanie struktur resortu obrony narodowej, w tym Sił Zbrojnych RP.



Co należy zgłaszać:

- nieprawidłowości i nadużycia w ramach działań resortu obrony narodowej;

- działania sprzeczne z literą prawa, mogące prowadzić do powstania szkody w mieniu Skarbu Państwa;

- przypadki nadużywania lub przekraczania uprawnień, defraudacji, nepotyzmu, kumoterstwa, konfliktów interesów;

- niesprawność lub luki prawne w obowiązujących w resorcie obrony procedurach, mogących prowadzić do nadużyć.



Kto może zgłaszać:

- każdy! w tym żołnierze i pracownicy cywilni wojska, osoby fizyczne, prawne oraz jednostki organizacyjne, którym ustawa nadaje zdolność prawną.



Minimalne kroki przed zgłoszeniem:

- próba potwierdzenia, czy zgłaszane informacje są wiarygodne, a wątpliwości uzasadnione;

- wykonanie testu "dobrej wiary", polegającego na odpowiedzi na pytanie, czy podejmowane działanie ma służyć resortowi obrony narodowej, a przez to jest działaniem słusznym i racjonalnym, a w szczególności nie jest wymierzone jedynie w celu zdyskredytowania poszczególnych osób lub komórek i jednostek.



Podstawowe funkcje i zalety konta internetowego:

- możliwość bezpośredniego zgłaszania nieprawidłowości i nadużyć;

- dyskrecja i anonimowość osób zgłaszających - ochrona zgłaszającego!;

- możliwość wspólnego wypracowania skutecznych rozwiązań;

- możliwość szybkiej reakcji na zaistniałą sytuację;

- możliwość konsultacji z pracownikami Biura oraz specjalistami z różnych dziedzin oraz dalszego procedowania przez nich zgłaszanych spraw.





Obecnie (czerwiec 2015) w BIP/na stronie www MON (nowa odsłona strony domowej MON) nie ma śladu po tej informacji.
17. Czy w  wewnętrznych dokumentach ministerstwa (np. regulaminie pracy, instrukcjach, etc., pomijając tzw. "zarządzenie etyczne") zdefiniowano pojęcie konfliktu interesów- Jeśli tak, jaki dokument zawiera tę definicję.
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: W Decyzji Nr 125/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 kwietnia 2011 r. w sprawie wprowadzenia Kodeksu etycznego postępowania pracowników i żołnierzy - sformułowano ogólne wytyczne: pierwszeństwa interesów Ministerstwa Obrony Narodowej i Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz unikania sytuacji, które mogłyby wywoływać powstanie długu materialnego lub honorowego albo poczucia wdzięczności.

Zapisy decyzji wskazują na konkretne obowiązki pracowników i żołnierzy w konkretnych sytuacjach ( dot. one realizacji odpłatnych umów na dostawy, świadczenie usług lub roboty budowlane), a ich celem jest niedopuszczenia do powstania zależności lub konfliktów interesów, zwłaszcza o charakterze finansowym.



Decyzja Nr 299/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 lipca 2014 r. w sprawie koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej zawiera nawet dwie definicje konfliktu interesów.

Pierwsza definicja zapisana jest w postanowieniach ogólnych, pkt 19: konflikt interesów – sytuacja prawna lub faktyczna, w której interes prywatny (osobisty, bądź majątkowy) osoby podejmującej czynność opisaną w decyzji lub jego małżonka, a także osoby z nią spokrewnionej lub spowinowaconej lub podmiotu, który te osoby reprezentują lub, z którym pozostają w jakimkolwiek stosunku faktycznym lub prawnym, wpływa bądź może wpływać na obiektywne i bezstronne wykonanie tych czynności;



Druga definicja została wpisana do Załącznika nr 6 decyzji, który jest wzorem umowy zawieranej z osobą opiniującą (naukowcem lub specjalistą i praktykiem w dziedzinie badań z bazy danych ministra właściwego do spraw nauki lub innych źródeł odpowiedniej dla realizowanych badań), powoływaną przez zamawiającego w przypadku uzasadnionego braku jednoznacznej oceny wyniku badań naukowych. W par 12, pkt. 3, brzmi ona:

"Na potrzeby powyższych ustępów przez konflikt interesów należy rozumieć sytuację,

w której interes prywatny Opiniującego, w szczególności wynikający z powiązań prawnych lub faktycznych z Wykonawcą badania wpływa bądź może wpływać na bezstronne lub obiektywne wykonywanie czynności przewidzianych w umowie, a także w której interes ten dotyczy jakiejkolwiek korzyści dla niego, członków jego rodziny, osób z nim spokrewnionych, znajomych i osób albo instytucji, z którymi ma albo miał kontakty gospodarcze".
18. Czy w ministerstwie istnieje wymóg składania oświadczeń o konflikcie interesów lub jego braku (poza wymaganymi standardowo oświadczeniami dotyczącymi udziału w komisjach przetargowych)-
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: Odpowiadając na pytanie zadane we wniosku o dip MON poinformowało, że oświadczenia dot. konfliktu interesów są składane w kilku sytuacjach.



1) Obowiązek dotyczy osób wykonujących w imieniu Skarbu Państwa czynności w postępowaniu o zawarcie umowy offsetowej lub związane z wykonaniem umowy offsetowej; przed podjęciem czynności osoby te składają ministrowi obrony (pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń), oświadczenie o braku okoliczności wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1-8, tj. dotyczących m.in. faktu ubiegania się aktualnie lub w przeszłości o jej zawarcie umowy offsetowej po stronie zagranicznego dostawcy, offsetodawcy, offsetobiorcy lub jednostek powiązanych z nimi w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 i 613 oraz z 2014 r. poz. 768).

Podstawa prawna: art. 6 ustawy z dnia 26 czerwca 2014 r. o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 932)



2) Członkowie komitetu audytu przed przystąpieniem do rozpatrywania wniosku dotyczącego zgody na rozwiązanie stosunku pracy albo zmianę warunków pracy i płacy kierowników komórek audytu wewnętrznego Ministerstwa oraz jednostek w dziale są zobowiązani złożyć Przewodniczącemu komitetu oświadczenie, że nie są narażeni na konflikt interesów. Jeżeli uczestnictwo członka komitetu powoduje konflikt interesów, zostaje wyłączony przez Przewodniczącego z głosowania.

Podstawa prawna: § 8 ust. 3 zarządzenia Nr 28/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie nadania Regulaminu komitetu audytu (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2010 r. Nr 13, poz.153).

http://bip.mon.gov.pl/prawo/artykul/dziennik-urzedowy-mon/rok-2010-103246/



3) Oświadczenie o braku konfliktu interesów składają osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, którego wartość wynosi powyżej 5.000 złotych netto.

Podstawa prawna: § 7 ust. 2 Regulaminu udzielania przez Ministerstwo Obrony Narodowej zamówień publicznych na terenie RP, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30.000 euro, stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 12 Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2014 r.



4) W przypadku realizacji badań naukowych:

b) osoby opiniujące (naukowcy lub specjaliści praktycy w dziedzinie badań z bazy danych ministra właściwego do spraw nauki lub innych źródeł odpowiedniej dla realizowanych badań), powoływane przez zamawiającego w przypadku uzasadnionego braku jednoznacznej oceny wyniku badań naukowych (pkt 80). Pomiędzy tymi osobami, a wykonawcą nie może występować konflikt interesów, który mógłby stanowić przeszkodę dla obiektywnego wykonania przez nich powierzonych zadań. Opiniujący podpisując umowę o sporządzenie opinii etapu badań

(będącą załącznikiem nr 6 do decyzji MON) w par. 12 oświadczają, że nie istnieje wg ich najlepszej wiedzy konflikt interesów, który mógłby stanowić przeszkodę w przygotowaniu przez nich opinii dla zamawiającego. W przypadku powstania po podpisaniu Umowy, ryzyka ewentualnego konfliktu interesów wpływającego na prawdziwość lub kompletność oświadczenia, o którym mowa Opiniujący, Zamawiający mogą wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym.



Podstawa prawna: pkt. 78 i pkt. 80 w zw. z pkt. 3 ppkt 19 decyzji Nr 299/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 lipca 2014 r. w sprawie koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2014 r. poz. 248) http://www.dz.urz.mon.gov.pl/dziennik/pozycja/decyzja-248-decyzja-nr-299mon-z-dnia-21-lipca-2014-r-w-sprawie-koordynacji-planowania-i-realizacji-badan-naukowych-w-resorcie-obrony-narodowej/.



5) Członkowie Rady Naukowo-Przemysłowej przy Sekretarzu Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej nie mogą brać udziału w przygotowywaniu lub podejmowaniu decyzji będąc w sytuacji konfliktu interesów. Przewodniczący rady zgodnie z zapisem pkt. 11 przygotuje zasady udostępniania członkom Rady i przez członków Rady dokumentów przekazywanych Radzie oraz wytworzonych przez Radę ze szczególnym uwzględnieniem zasad etycznych postępowania w kontaktach z potencjalnymi wykonawcami, w szczególności mających na celu:

a) przeciwdziałanie konfliktowi interesów (personalnym i instytucjonalnym),

b) zapobieganie faworyzowania potencjalnych wykonawców,

c) eliminowanie uprzywilejowanej pozycji potencjalnych wykonawców w stosunku

do innych wykonawców przez określenie zasad udzielania i obiegu informacji potencjalnym wykonawcom;

W BIP/ na stronie www MON brak informacji, czy został przygotowany regulamin i wzór oświadczenia.



Podstawa prawna: zgodnie z pkt. 11 i 12 w zw. z pkt. 3 ppkt 2 decyzji Nr 220/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 czerwca 2014 r. w sprawie Rady Naukowo-Przemysłowej przy Sekretarzu Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2014 r. poz. 183)

http://www.dz.urz.mon.gov.pl/dziennik/pozycja/decyzja-183-decyzja-nr-220mon-z-dnia-9-czerwca-2014-r-w-sprawie-rady-naukowo-przemyslowej-przy-sekretarzu-stanu-w-ministerstwie-obrony-narodowej/
19. Czy eksperci/konsultanci zapraszani do komisji (np. konkursowych) i innych ciał doradczych spoza ministerstwa są zobowiązani do składania deklaracji dot. konfliktu interesów-
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: 1) Zgodnie z zapisami Decyzji Nr 299/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 lipca 2014 r. w sprawie koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej osoby opiniujące (naukowcy lub specjaliści praktycy w dziedzinie badań z bazy danych ministra właściwego do spraw nauki lub innych źródeł odpowiedniej dla realizowanych badań), powoływane przez zamawiającego w przypadku uzasadnionego braku jednoznacznej oceny wyniku badań naukowych (pkt 80). Pomiędzy tymi osobami, a wykonawcą nie może występować konflikt interesów, który mógłby stanowić przeszkodę dla obiektywnego wykonania przez nich powierzonych zadań. Opiniujący podpisując umowę o sporządzenie opinii etapu badań (będącą załącznikiem nr 6 do decyzji MON) w par. 12 oświadczają, że nie istnieje wg ich najlepszej wiedzy konflikt interesów, który mógłby stanowić przeszkodę w przygotowaniu przez nich opinii dla zamawiającego. W przypadku powstania po podpisaniu Umowy, ryzyka ewentualnego konfliktu interesów wpływającego na prawdziwość lub kompletność oświadczenia, o którym mowa Opiniujący, Zamawiający może wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym.



Podstawa prawna: pkt. 78 i pkt. 80 w zw. z pkt. 3 ppkt 19 decyzji Nr 299/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 lipca 2014 r. w sprawie koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2014 r. poz. 248) http://www.dz.urz.mon.gov.pl/dziennik/pozycja/decyzja-248-decyzja-nr-299mon-z-dnia-21-lipca-2014-r-w-sprawie-koordynacji-planowania-i-realizacji-badan-naukowych-w-resorcie-obrony-narodowej/.



2) Członkowie Rady Naukowo-Przemysłowej przy Sekretarzu Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej nie mogą brać udziału w przygotowywaniu lub podejmowaniu decyzji będąc w sytuacji konfliktu interesów. Przewodniczący rady zgodnie z zapisem pkt. 11 przygotuje zasady udostępniania członkom Rady i przez członków Rady dokumentów przekazywanych Radzie oraz wytworzonych przez Radę ze szczególnym uwzględnieniem zasad etycznych postępowania w kontaktach z potencjalnymi wykonawcami, w szczególności mających na celu:

a) przeciwdziałanie konfliktowi interesów (personalnym i instytucjonalnym),

b) zapobieganie faworyzowania potencjalnych wykonawców,

c) eliminowanie uprzywilejowanej pozycji potencjalnych wykonawców w stosunku

do innych wykonawców przez określenie zasad udzielania i obiegu informacji potencjalnym wykonawcom;



W BIP/ na stronie www MON brak informacji, czy został przygotowany regulamin i wzór.

Podstawa prawna: zgodnie z pkt. 11 i 12 w zw. z pkt. 3 ppkt 2 decyzji Nr 220/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 czerwca 2014 r. w sprawie Rady Naukowo-Przemysłowej przy Sekretarzu Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2014 r. poz. 183)

http://www.dz.urz.mon.gov.pl/dziennik/pozycja/decyzja-183-decyzja-nr-220mon-z-dnia-9-czerwca-2014-r-w-sprawie-rady-naukowo-przemyslowej-przy-sekretarzu-stanu-w-ministerstwie-obrony-narodowej/

świadczenia.
20. Czy w wewnętrznych dokumentach ministerstwa (np. regulaminie pracy, instrukcjach, itd.). wprowadzono wymóg wyrażenia zgody przełożonych na dodatkowe zatrudnienie (konkretny stosunek pracy, konkretne zajęcie zarobkowe)-
+
Tak, ale
Komentarz zbierającego dane: 1. Żołnierze zawodowi

Warunek jest wpisany do ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych http://bip.mon.gov.pl/prawo/artykul/ustawy/ustawy-1032479/)

W art. 56.1 zapisano zakaz podejmowania przez żołnierza zawodowego pracy dodatkowej. 3. Dowódca może zezwolić żołnierzowi na wykonywanie pracy dodatkowej lub prowadzenie działalności gospodarczej w określonych, wymienionych w ustawie warunkach. W sprawie podjęcia dodatkowego zatrudnienia żołnierz musi złożyć wniosek.

Warunki i tryb postępowania są określone w Rozporządzeniu MON z dnia 7 października 2009 w sprawie wykonywania pracy zarobkowej lub prowadzenia działalności gospodarczej przez żołnierzy zawodowych (DZ. U z 22 października 2009).

W rozporządzeniu określono dane, jakie powinien zawierać wniosek o udzielenie zezwolenia na wykonywanie pracy zarobkowej lub prowadzenie działalności gospodarczej;

szczegółowe warunki odmowy udzielenia zezwolenia na wykonywanie pracy zarobkowej lub prowadzenie działalności gospodarczej oraz szczegółowe warunki i tryb postępowania przy cofnięciu zezwolenia na wykonywanie pracy zarobkowej

lub prowadzenie działalności gospodarczej. (Rozporządzenie jest dostępne w BIP MON oraz na http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20091761366)



2. Pracownicy cywilni - brak wewnętrznej regulacji. Ministerstwo ( odpowiedź na ankietę społeczny monitoring konfliktu interesów) wskazuje jako podstawę art. 80 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, urzędnicy i pracownicy należący do korpusu służby cywilnej składają wnioski o wyrażenie zgody przez Dyrektora Generalnego na dodatkowe zatrudnienie, które podlegają indywidualnemu rozpatrzeniu i przechowywane są w teczkach akt osobowych pracowników.
21. Czy w  ministerstwie istnieje regulamin/ zarządzenie/inny dokument regulujący udział pracowników w komisjach przetargowych-
+
Tak, ale
Komentarz zbierającego dane: Decyzja nr 118/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 kwietnia 2013 r w sprawie zasad i trybu udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa wprowadza Regulamin udzielania w resorcie ON zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, do których nie stosuje się ustawy PZP, dot. produkcji lub handlu broni, amunicją, materiałami wojennymi, o których mowa wart. 3346 ust.1 lit. b traktatu o funkcjonowaniu UE.

Określone w niej zostały zasady i tryb udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień,dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi, o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa; jakie szczególne wymogi (związane z obronnością) powinno spełniać zamówienie; odpowiedzialność i zakres obowiązków przewodniczącego oraz członków komisji;



Kwestie wyłączenia członków komisji w określonych sytuacjach (par. 13), jeśli:

- ubiegają się o udzielenie tego zamówienia;

- pozostają w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia lub są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z wykonawcą, jego zastępcą prawnym lub członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców

ubiegających się o udzielenie zamówienia;

- przed upływem 3 lat od dnia wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z wykonawcą lub były członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia;

- pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób;

- zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych.

Osoby wykonujące czynności w postępowaniu składają pisemne oświadczenie o braku lub zaistnieniu wymienionych okoliczności.



Decyzja jest dostępna w BIP, w e-Dzienniku.



Wprowadzono również Zarządzenie nr 12 Dyrektora Generalnego MON z 30 grudnia 2014 r., którego załącznikiem jest Regulamin udzielania przez MON zamówień publicznych na terenie RP. Nie jest ono dostępne w BIP MON.
22. Czy w BIP publikowane są następujące informacje dotyczące procedury naboru: [ogłoszenie na wolne stanowisko zawierające wymogi formalne i termin składania dokumentów]
+
Tak
23. Czy w BIP publikowane są następujące informacje dotyczące procedury naboru: [lista kandydatów spełniających wymogi formalne]
+
Nie
24. Czy w BIP publikowane są następujące informacje dotyczące procedury naboru: [wynik naboru (nazwisko osoby wybranej, miejsce zamieszkania)]
+
Tak
25. Czy w BIP publikowane są następujące informacje dotyczące procedury naboru: [żadne z powyższych]
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: W BIP istniej zakładka Ogłoszenia, a w niej znajdują się katalog Praca w resorcie ON.


W katalogu Praca w resorcie znajdują się ogólne informacje o naborze:

- publikowane na bieżąco dokumentacje postępowań;

- opis procedury naboru kandydatów do sc w MON.

- adresy miejsc,w których umieszczane są ogłoszenia (MON i kprm)

oraz informacja, ze w BIP publikowane są informacje o naborze do rad nadzorczych SSP nadzorowanych przez MON.



Ogłoszenia o wolnych stanowiskach umieszczone są w podfolderze
Aktualne ogłoszenia; brak archiwum, najstarzej ogłoszenie datowane na 27.07.2015.



W podkatalogu Wyniki naborów umieszczone są dwa pliki: pierwszy to ogłoszenie o naborze, drugi to informacja o wynikach.

Najstarsze - archiwalne ogłoszenie z wynikiem naboru (oraz ogłoszeniem) datowane na 29.05.2014.

Informacja o wynikach naboru zawiera: stanowisko, nr ogłoszenia, data ogłoszenia naboru, nazwisko i miejsce zamieszkania wybranego kandydata.

Czas między datą ogłoszenia a datą składania na stanowiska zastępcze zgodny z wymaganiami ustawowymi, a na wolne stanowiska 10 dni, czasem dłuższy np. 24 dni.
26. Czy funkcjonariusze piastujący najwyższe stanowiska w upublicznili w 2014 r.  swoje oświadczenia majątkowe. Chodzi o: ministra, wiceministrów, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego, dyrektorów departamentów.
+
Tak, ale
Komentarz zbierającego dane: Minister Tomasz Siemoniak - oświadczenie za 2014 r. na stronie KPRM



http://bip.kprm.gov.pl/kpr/oswiadczenia-o-stanie-m/czlonkowie-rady-ministr/2809,TOMASZ-SIEMONIAK.html



Pozostali członkowie kierownictwa MON nie upublicznili swoich oświadczeń majątkowych w BIP MON. Są to:



Szef Sztabu Generalnego WP

gen. broni Mieczysław Gocuł



Sekretarz Stanu

Czesław Mroczek



Podsekretarz Stanu

Robert Kupiecki



Podsekretarz Stanu

Beata Oczkowicz



Podsekretarz Stanu

Maciej Jankowski



Dyrektor Generalny MON

Piotr Lis
27. Czy w BIP ministerstwa istnieje rozporządzenie określające zasady kontaktów z lobbystami
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: Tak, jest to Zarządzenie Nr 7/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 lutego 2007 r. określające sposoby postępowania w Ministerstwie Obrony Narodowej przy załatwianiu spraw z zakresu działalności lobbingowej (Dz. Urz. Z 2007 r. Nr 4, poz. 37)



Ponadto w BIP, w zakładce Działalność urzędu/ działalność lobbingowa

umieszczono informację o tym, że Minister Obrony Narodowej wydał powyższe zarządzenie ( z podanym adresem w dzienniku urzędowym).



Dobra praktyka - rzadko stosowana w ministerstwach.
28. Jeśli takie zarządzenie istnieje, to czy przewiduje ono obowiązek sporządzania notatek ze spotkań z lobbystami lub rejretrowania tych spotkań-
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: Zgodnie z zapisem zarządzenia nr 7 MON w sprawie sposobu postępowania w MON przy załatwianiu spraw z zakresu działalności lobbingowej (par 5, pkt 2) sporządzana jest notatka służbowa ze spotkania. W zarządzeniu nie wskazano danych koniecznych do umieszczenia w notatce ze spotkania.
29. Czy w BIP ministerstwa znajduje się sprawozdanie za 2014 r. dot. kontaktów z lobbystami
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: W zakładce działalność lobbingowa znajduje się podkatalog

Działania lobbingowe w MON informacja o działaniach lobbingowych prowadzonych w MON -

http://bip.mon.gov.pl/dzialalnosc-urzedu/artykul/dzialalnosc-lobbingowa/dziaania-lobbingowe-w-mon-10246/
30. Czy w  ministerstwie istnieją wyspecjalizowane komórki zajmujące sie kontaktami z /interesariuszami – innymi niż lobbyści zawodowi-
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: Stosowanie do Zarządzenia Nr 7/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 lutego 2007 r. określające sposoby postępowania w Ministerstwie Obrony Narodowej przy załatwianiu spraw z zakresu działalności lobbingowej (Dz. Urz. Z 2007 r. Nr 4, poz. 37)

Koordynator wystąpień kierowanych do MON - - Biuro Skarg i Wniosków zajmuje się koordynowaniem kontaktów z interesariuszami innymi niż lobbyści zawodowi.
31. Czy w BIP ministerstwa opublikowano informacje o kontaktach z lobbystami
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: Nie odnaleziono takich informacji w BIP.
32. Czy w BIP ministerstwa istnieje zakładka dotycząca zasad prowadzenia działalności lobbingowej (jeśli tak, w komentarzu podaj do niej link)-
+
33. Jeśli taka zakładka istnieje to czy zawiera ona informacje o: (korzystając z listy poniżej, zaznacz odpowiednie elementy) [czy istnieje w ministerstwie jednostka odpowiedzialna za kontakt z lobbystami]
+
Tak
34. Jeśli taka zakładka istnieje to czy zawiera ona informacje o: (korzystając z listy poniżej, zaznacz odpowiednie elementy) [czy określono tryb postępowania podczas kontaktów z lobbystami]
+
Tak
35. Jeśli taka zakładka istnieje to czy zawiera ona informacje o: (korzystając z listy poniżej, zaznacz odpowiednie elementy) [czy określono sposób rejestracji i koordynacji kontaktów z lobbystami]
+
Tak
36. Jeśli taka zakładka istnieje to czy zawiera ona informacje o: (korzystając z listy poniżej, zaznacz odpowiednie elementy) [czy określono dokumentowanie kontaktów i sprawozdawczość]
+
Tak
37. Jeśli taka zakładka istnieje to czy zawiera ona informacje o: (korzystając z listy poniżej, zaznacz odpowiednie elementy) [Żadne z powyższych]
+
Nie
Komentarz zbierającego dane: W BIP, w zakładce Działalność urzędu/ działalność lobbingowa znajdują się dwie zakładki: (1) zasady prowdzenia dzaiłalności lobbingowej oraz (2) działania lobbingowe w MON.
W zakładce 1 znajduje się informacja o Zarządzeniu Nr 7/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 lutego 2007 r. określającym sposoby postępowania w Ministerstwie Obrony Narodowej przy załatwianiu spraw z zakresu działalności lobbingowej (Dz. Urz. Z 2007 r. Nr 4, poz. 37) oraz omówienie rozwiązań zapisanych w zarządzeniu. Są to najważniejsze informacje dot. tego jaka komórka (Biuro Skarg i Wniosków) koordynuje wystąpienia kierowych do MON; jaka formę mogą przyjmować wystąpienia oraz procedura postępowania z wystąpieniami podmiotów prowadzących zawodową działalność lobbingową ( zadania koordynatora, zadania jednostek właściwych) oraz wystawieniami pochodzącymi od podmiotów nieprowadzających zawodowej działalności lobbingowej.
W zakładce 2 umieszczono informacje o działaniach lobbingowych w MON za lata 2006-14 (sprawozdania o działaniach prowadzonych wobec ministra obrony narodowej)
38. Czy w  ministerstwie istnieje regulamin/ zarządzenie/inny dokument dot. udzielania zamówień publicznych-
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: W MON wprowadzone zostały wewnętrzne regulacje.

Pierwsza to Zarządzenie nr 12 Dyrektora Generalnego MON z 30 grudnia 2014 r. i załącznik jakim jest Regulamin udzielania przez MON zamówień publicznych na terenie RP - niedostępne w BIP.



Druga to Decyzja Nr 118/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad i trybu udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa.

Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189) oraz § 1 pkt 8 lit. a i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustalono w nim zasady i tryb udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień, do których – zgodnie z art. 4 pkt 5b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.1)) – nie stosuje się ustawy – Prawo zamówień publicznych, dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi, o których mowa w art. 346 ust. 1 lit. b Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, określa regulamin stanowiący załącznik do decyzji.



Określone w niej zostały zasady i tryb udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień, dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi, o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa; jakie szczególne wymogi (związane z obronnością) powinno spełniać zamówienie; sposób przygotowania postępowania o udzielnie zamówienia (powoływanie kierownika i komisji, zadania, sytuacje wyłączenia członków komisji, zasady wykluczenia z postępowania; warunki, jakie muszą spełniać potencjalni oferenci, w tym szczególne wymagania wobec oferentów/wykonawców spoza Polski); zasady przeprowadzenia postępowania i zawierania umów.
39. Czy w  BIP ministerstwa publikowane są rejestry umów zawartych w trybie przetargowym-
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: W BIP można znaleźć rejestry umów zawartych w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargowym w roku 2015, 2014 i 2013.



http://bip.mon.gov.pl/dzialalnosc-urzedu/artykul/rejest-umow/rejestr-

1032479/



W rejestrze podane są następujące - podstawowe informacje:

nr umowy, wykonawca, data zawarcia umowy, termin realizacji umowy, przedmiot umowy, wartość umowy.



MON jest JEDYNYM ministerstwem, które prowadzi taki rejestr.
40. Czy ministerstwo w 2014 r. w ramach służby przygotowawczej prowadziło szkolenia dot. konfliktu interesów, prewencji korupcji, sygnalizowania neiprawidłowości-
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: MON w odpowiedzi na pytanie zadane we wniosku o dip potwierdziło i podało, ze 6 osób brało udział w takich szkoleniach.
41. "Czy ministerstwo w 2014 r.  prowadziło szkolenia/warsztaty lub inne działania edukacyjne dla urzędników dot. konfliktu interesów, prewencji korupcji, sygnalizowania neiprawidłowości-  "
+
Tak
Komentarz zbierającego dane: MON w odpowiedzi na pytanie zadane we wniosku o dip potwierdziło i podało, ze w szkoleniach dla żołnierzy zawodowych i pracowników zatrudnionych w MON przeprowadzonych przez BdsPA wzięło udział 150 osób, ponadto 5 pracowników służby cywilnej uczestniczyło w szkoleniu przygotowanym przez KSAP.

Skomentuj